7. разред‎ > ‎

Знаменити Срби у анегдотама

Дејан Томић: Знаменити Срби у анегдотама
Нови Сад, Прометеј, 1999.

О аутору и делу


Дејан Томић сабрао је анегдота о знаменитим Србима. То значи да их није сам смишљао, него је за њима трагао, одабрао их и приредио, објављујући их у овој књизи.

Довољно је да погледаш садржај на крају књиге, па да видиш који су се знаменити Срби нашли у њој. 
Ако ти се књига учини "дебелом" и досадном јер нема илустрација, можеш да је читаш на прескок, по личностима које те занимају или, опет, о онима за које још ниси чуо па желиш да видиш ко је тај знаменити Србин за којег ти ниси чуо. Можеш да бираш и оне личности за које си чуо, али боље да ниси јер си због ње добио лошу оцену. 
Како год окренеш, насмејаће те анегдоте, а успут ћеш и сазнати нешто. Твоји преци заслужују да о њима нешто знаш, макар анегдоте. Оне се обично боље памте од лекција из историје и других наука. Како год да читаш, по било којем кључу да читаш, немој да прескочиш увод који је написао приређивач. Бар понешто одатле прочитај јер ће ти многе ствари бити јасније.

Задаци уз књигу

1. ниво
  • Колико је знаменитих Срба обухваћено збирком анегдота? У ком периоду су настајале? Ко се налази на почетку, ко на крају? 
  • Направи списак бар пет области науке и занимања знаменитих Срба који су јунаци анегдота. Уз сваку област/ занимање наведи по неколико имена знаменитих Срба. 
  • Којим се ти знаменитим Србима највише дивиш и зашто? Шта си сазнао из анегдота о њима? Наведи минимално три знамените личности којима се дивиш.
2. ниво

Да би одговорио на задатке 3. нивоа, мораћеш претходно и сам да истражиш по чему су поједини људи из књиге знаменити.
  • Пронађи чувене задужбинаре међу Србима, објасни шта је то задужбина и ко је задужбинар, чиме је сваки  од њих задужио свој народ, а затим укратко препричај анегдоту која говори о њиховим доброчинствима. 
  • Погледај у речнику значење речи художество и наведи ко би од знаменитих људи спадао у скупину художественика. Затим препричај анегдоте које потврђују да су то необични и занесени људи. 
  • Издвој најмање три државника/ политичара или војсковође са списка знаменитих Срба и наведи њихове особине. Своје одговоре поткрепи анегдотама које си о њима прочитао.
  • Које знамените Србе и које детаље о њима би бирао да фасцинираш наставника: географије, историје, српског језика, биологије, музичке културе? 
3. ниво
  • Користећи уводни текст (предговор) и сопствено знање и имагинацију, напиши у тезама шта је све морао да уради Дејан Томић да би "сабрао" ову збирку анегдота. На крају закључи зашто је зове "цветник".
  • Уз помоћ уводног текста издвој у тезама што више особина анегдота као књижевног жанра. Након тога напиши и сам анегдоту о неком чувеном лику из наше средине (стари наставник, интелектуалац, лекар, сликар) коју си чуо. Уобличи је по свим обележјима добре анегдоте. 
  • У петом разреду си се упознао са кратким народним шаљивим приповеткама. По чему се од њих разликују анегдоте? По чему се разликују од вицева? Закључи нешто о интелектуалном и образовном нивоу људи који причају вицеве, шаљиве народне приповетке и оних који своју причу поткрепљују анегдотама које су запамтили. У каквим приликама се причају вицеви, у каквим су настајале и причале се шаљиве народне приповетке, а којим приликама највише одговарају анегдоте? Ко су јунаци сваке од тих врста?

Comments