7. разред‎ > ‎

Ес-о-ес за тинејџере

Ружица Обрадовић: SOS за тинејџере 
Београд: Креативни центар, 2008.

О аутору и делу

Ружица Обрадовић, ауторка ове књиге, стручњак је за помоћ људима па можеш имати поверења у оно што је написала. Илустратора Добросава  Боба Живковића већ знаш из других књига Креативног центра, па можеш бити сигуран да ћеш се и насмејати и олакшати тиме проблеме које имаш ти или неко теби близак. 
Свако време носи своје бреме, каже народна пословица, али… Није увек једноставно борити се и супроставити се проблемима који те тиште, нарочито док одрасташ и када ти је до мишљења других и њиховог прихватања стало више него икад. То је и период кад се стидиш својих проблема и није једноставно да их поделиш са другима. Бојиш се исмевања, поруге, а не умеш сам себи да помогнеш, да олакшаш душу . 

Ако је тако или бар делимично као што смо описали, онда је ово права књига за тебе . Реч S.O.S.  потиче из енглеског језика и у буквалном преводу значи спасите наше душе; по међународном сигналном кодексу позив у помоћ у случају крајње опасности. Наслов сведочи и о садржају књиге. Књига ће ти пружити савет, показати да ниси сам, да твоје проблеме имају и други, и,  што је најбитније, упутиће те како да их решиш, да помогнеш себи или неком свом вршњаку. Примера је много, неки ће ти можда бити смешни, али већина ипак познати. Одговори на питања разврстани су према односима које градимо кроз живот. Најпре са самим собом кад смо незадовољни својим понашањем, изгледом, па односи и проблеми са пријатељима, у љубави, школи, породици.

Задаци уз књигу

1. ниво
  • У приказу књиге речено је да је књига и све у њој поуздана јер је књигу написао стручњак. О каквом је стручњаку реч? Прочитај уводно обраћање ауторке и одговори да ли ти оно улива поверење и чиме. Где си још срео/ видео/ чуо те стручњаке осим у школи? Шта је њихов посао и како га обављају? Књига је намењена тинејџерима и њиховим типичним проблемима. Која група се обухвата тзв. тинејџере, одакле потиче та реч и како је настала?
  • Како је књига конципирана (сређена по плану)? Шта садржи сваки текст и како је то графички решено? У које области су подељени сви проблеми и који су поднаслови дати тим скупинама проблема? Зашто? Шта је тема сваке области? Како схваташ реч "микрокосмос"?
  • Шта је то табу? Распитај се и напиши објашњење. Наведи теме и проблеме за које сматраш да су табу-теме у нашем друштву, твојој породици или твом окружењу и твојим другарима. 
2. ниво
  • У приказу књиге сазнао си шта значи СОС и одакле потиче та скраћеница. Људи спашавају једни друге и све је више служби који помажу људима, не само за егзистенцијалне, физичке, здравствене пробелем, него и проблеме душе. Како објашњаваш реч "душа"? На које све начине и уз чију помоћ можеш да решиш неке личне проблеме? Погледај крај књиге и шта је тамо наведено, али имај на уму и сопствено искуство као и искуство наших предака пре него што су постојали такви стручњаци, центри и институције који се баве спасавањем душе. Од свих тих начина, коме би се ти најпре обратио за помоћ? Образложи зашто. Постоје ли и неки видови помоћи којима се никад не би обратио, неки који су опасни, којима не верујеш. Који и зашто?
  • Може ли се десити да неки проблем код себе не можеш да решиш, а можеш другом да помогнеш да га реши? Наведи примере проблема из књиге где би ти могао помоћи другару или неком другом. 
  • Шта је то интима? Постоје ли ствари које је добро чувати само за себе, не причати о њима, па ни не тражити помоћ за њих? Образложи зашто, било да мислиш да постоје, било да сматраш да не постоје и да све треба обелоданити. Наведи примере из књиге за које сматраш да треба да буду лични и не би требало о њима причати ником или само неком посебном.   
3. ниво

Прочитај доле написан текст и покушај да помогнеш Сашки да реши свој проблем користећи искуства и савете из књиге.

Идем у 6. разред основне школе. Одличан сам ђак и немам неки велики проблем, само кад видим Станка…Кад видим Станка, ја више нисам ја. Не знам шта говорим! Шта радим! Пре неколико дана наставник биологије ме је послао да прочитам  обавештања о допунским часовима  свим одељењима. Све је било добро док нисам дошла до VII1.  Стајала сам пред вратима као скамењена. Рука је кренула ка брави, али ноге су укочено стајале, нису хтеле напред. Чини ми се и време је стало.  Одједном је зазвонило. Жагор се зачуо са свих страна. Тргла сам се као из дубоког сна и отрчала брзо у своју учионицу. Наставник ме је гледао упитно. Сагнула сам главу и само прошапутала да сам прочитала у свим одељењима, сем у VII1. Зажелела сам да се земља отвори и прогута ме. Образи су ми горели. Тело се тресло, а о срамоти коју сам осећала не могу ни да пишем. После тога данима нисам долазила к себи. Нисам знала коме да се обратим. Повукла сам се скроз, нисам излазила ни на одмор. Шта да радим? Како да живот вратим у нормалу? Зашто тако бурно реагујем?


Comments