6. разред‎ > ‎

Вукова азбука

Душан Радовић: Вукова азбука
Београд, завод за уџбенике и наставна средства, 1986. 

О аутору и делу

Нема детета које не зна за писца  Душка Радовића.  За децу нежан и духовит, за одрасле поучан и сатиричан, овог писца свако је волео да чита.Шта је то због чега су га сви волели тешко је одгонетнути. Све што је писао и причао доживљавамо као духовитост иако је он сам увек био озбиљан, па и смркнут. Имао је специфичан поглед на свет и то је оно што људе привлачи - даје им другачији угао гледања на ствари. 
Тај други угао гледања на слова азбуке и свет око тебе упознаћеш у збирци Вукова азбука. Немој да мислиш како је то књига за прваке. Ово је сасвим другачија азбука, изненадићеш се колико ништа не знаш о таквој азбуци.   





 Кликни ОВДЕ да би прочитао или преузео књигу у електронској форми.


Задатак уз књигу

I ниво
  1. Разврстај особине овог буквара у две колоне. У једну напиши особине које овај буквар има као "прави" буквар; у другу колону напиши особине по којима се овај буквар разликује од буквара у буквалном значењу речи. Затим својим речима у неколико реченица опиши зашто је ово буквар у пренесеном значењу речи. Шта је то Радовић желео да нам пренесе? 
  2. У збирци има песама које су чиста игра рећи. међу тим речима сигурно има оних чије значење не разумеш, па је ово идеална прилика да научиш неке нове речи свог језика. Пронађи бар 10 речи у збирци које не разумеш, откриј њихово значење и запиши. Уз сваку реч чије си значење навео у загради наведи свој извор - одакле си сазнао значење. Ако је то књига наведи њен тачан назив, аутора, место и годину издања; ако је интернет, наведи назив сајта и копирај веб-адресу страницу коју си посетио да би се обавестио.
  3. Прочитај уводну реч Љубивоја Ршумовића "Вукова азбука са Душковом душом". Објасни како је Ршум видео Радовићеву збирку. 

II ниво 
  1. Пронађи шта значи ода и запиши. Затим у збирци пронађи бар три песме које су оде. Докажи да су то оде објашњавајући шта славе и кога хвале. 
  2. У једном песничком питању које се протеже целом песмом песник је сатиричан, а та се сатира тиче неписмености. пронађи и анализирај ту песму: који проблем у Србији песник разматра, какав је његов став о том проблему.
  3. Тридесет Радовићевих песама илустровало је 30 сликара. Сликар је читао речи, па користио други језик - језик слике - да нацрта оно што пише. Да би ти сазнао да ли је баш сваки сликар то успео, мораш да знаш два језика: језик песме и језик слике. Пронађи илустрацију која се по твом мишљењу најбоље слаже уз текст песме. Објасни зашто: шта песма садржи и поручује, и како илустрација садржи и поручује то исто. 

III ниво
  1. Књига се зове Вукова азбука. У њој су речи и слова из народног језика који је заговарао и користио Вук Караџић. Ти напиши своју азбуку у 30 реченица од којих ће свака реченица почети речју која почиње словима азбуке од А до Ш. Тих 30 реченица треба да те представе: ко си, какав си, шта волиш и цениш... Укратко, треба да се представиш у 30 реченица које почињу различитим словима азбуке.
  2. Интервјуиши неку одраслу особу. Тема интревјуа нека буде азбука: како су је учили, одакле, чега се сећају из буквара или процеса учења. Саговорника покушај да наведеш да исприча неку згоду или незгоду из процеса учења првих слова и читања првих текстова. 
 

Comments