6. разред‎ > ‎

Изуми

Филип Симон, Мари-Лор Буе: Изуми

Нови Сад, Змај, 2007.

О аутору и делу

Ауторски тим Емили Бомон, Филип Симон и Мари-Лор Буе приредили су још једну дечију енциклопедију из историје човечанства која је изашла у едицији Откривање света ИК Змај. 

Енциклопедија обухвата читав низ открића која ти данас изгледају сасвим нормална и свакодневна, али су некада биле велики проблем или загонетка људима. Да би ти имао и користио све што данас имаш, људи који су живели пре тебе употребили су свој УМ и изУМели прегршт тих "ситница" како би ти олакшали живот. Те олакшице се и зову цивилизација. Употреби и ти свој УМ да сазнаш и размислиш о тим открићима која су нам променила живот. Не мораш ништа ново изУМети.




Славица Јурић

Задаци уз књигу

1. ниво
  • Пронађи садржај у књизи и закључи  како је ауторка конципирала (средила и замислила) енциклопедију. Које су теме (открића) сврстана у поједина поглавља књиге.
  • На крају књиге је хронолошки приказ изума. Направи осу времена у алату Дипити (Dipity) за један од предложених периода. У осу времена поставићеш кратке сажетке о сваком изуму, обогатити текст сликама и другим медијским садржајима које пронађеш и све то разврстати хронолошки. Бирај један од три сета периода:
    1. праисторија и антика
    2. средњи век, ренесанса и 18. Век
    3. 19 и 20. век
  • Одабери један од изума ти најчешће и свакодневно користиш и без којег не би могао да замислиш живот. Напиши какав је развојни пут прошао тај изум до тренутка док је стигао  до тебе. Захвали се онима пре тебе који су ти омогућили да уз помоћ тог изума лакше живиш.
2. ниво 
  • Зашто су на последњем листу књиге наведени подаци о фотографијама и књизи? Пажљиво проучи те податке и установи шта значе поједина слова као скраћенице, тј. који су подаци о фотографијама изнесени. Наведи  по један пример за различите визуелне прилоге у књизи тако што ћеш за сваки пример навести у ком поглављу и на којој страници књиге се налази,а  затим речима опиши какву информацију преноси. Ти примери нека буду по једнан/а:
    • документарна фотографија, 
    • илустрација, 
    • графички приказ (пресек, мапа и слично), 
    • скица 
    • цртеж. 
  • Погледај мали речник појмова на крају књиге. Пронађи и сажето изнеси у ком контексту се у књизи помиње једна од следећих речи:
    • Имун, имунизација
    • Посуда са културом
    • рафинисање

Затим се сети и других значења (бар још два значења) речи имун, култура и рафиниран. Опиши контекст у ком се срећу та нова значења речи и протумачи их.  

  • Формирај две листе изума. једна нека буду изуми који су за човека егзистенцијални и представљају његове примарне потребе без којих не би могао буквално да живи. У другој листи нека буду изуми који су луксуз и људска жеља, а не животна потреба? Образложи свој одговор правећи разлику између потреба и жеља.
3. ниво
  • Наведи изум који сматраш најважнијим и који је променио свет. Постави се у улогу проналазача који размишља о свом изуму много година или векова касније. Твој рад може бити хумористичан или озбиљан.
  • Одабери један изум и размисли како он може да буде и опасан, ризичан за човека. Направи листу аргумената о користима и листу аргумената о ризицима тог изума, односно попиши која је добра човеку донео, а које опасности. Покушај да закључиш на крају шта развој цивилизације доноси човеку, а шта му одузима; шта је добро, а шта лоше.
  • Шта би ти изумео као свој поклон човечанству? Зашто? Какве би користи од тога човечанство имало? Коме би био доступан твој изум? Које би потребе или проблеме човечанства решавао? Како би патентирао тај изум?


Comments