5. разред‎ > ‎

Свет писмености

Карен Брукфилд: Свет писмености
Београд, Политикин забавник, Књига-комерц, 2005.

О аутору и делу

Карен Брукфилд ради у Британској библиотеци која је једна од највећих библитека света. У тој библиотеци се чувају књиге из целог света и из свих времена. Уз помоћ фотографа Лоренса Пордса њој је било лако да напише ову дечију енциклопедију јер већину онога о чему је писала има у Британској библиотеци.

Дечија енциклопедија Свет писмености нема велики број страница како сте навикли да изгледају енциклопедије. То није само зато што је дечија, него зато што је она специјализована, тј. у њој се налазе подаци и знања из једне области – области писмености, настанка и развоја писма и књига. Богато је ислустровано, толико да је зову енциклопедија у сликама. И заиста, ову енциклопедију можеш да читаш и много сазнаш и тако што ћеш читати само објашњења испод слика. То је у случају да си задовољан првим нивоом знања. Ипак, да би знања склопио у целину, добро је да читаш редом текст. Не можемо тврдити да ћеш бити писменији ако прочиташ ову књигу, али ћеш о писмености сазнати више и, засигурно, ценићеш више писмо, сваки облик писмености и свачију културу.




Славица Јурић

Задаци уз књигу

1. ниво
  • Наведи и опиши врсту писама и примере писма за сваку од тих врста. Одреди у коју врсту писама спада писмо твог језика. Како је настала реч писменост и шта значи алфабетска писменост, а шта аналфабета.
  • На каквим се све материјалима писало током времена? Како су се производили ти материјали. Који је био најскупљи, који је најекономичнији и зашто? Да ли се ти материјали срећу и данас, који и где?
  • Украси, илустрације, слике, лепи повези су неки од начина да се књиге учине допадљивим. Наведи што више примера како су се различите врста књига украшавале током времена. Око које врсте књига су се људи највише трудили? 
2. ниво
  • Прати кроз књигу средства којима се током времена у различитим деловима света писало. Наведи и опиши чиме се писало, шта је све чинило прибор за писање и како се он правио, набављао и чувао.
  • Како су се током времена различите врсте књига чувале? Од чега су све страдале? Да ли су сачуване до данас? Како о њима ми данас знамо ово што си прочитао у енциклопедији? Наведи што више примера судбина различитих старих књига којима ћеш поткрепити своје закључке.
  • Да ли су деца старог света, средњег века имали своје књиге? Јесу ли их могли читати било да су их имали, било да их нису имали и зашто? Да ли се могло десити да су дечије књиге постојале, само што ми о томе ништа не знамо. Образложи своје одговоре. Из ког времена су сачуване прве дечије књиге и какве су оне биле?

3. ниво

  • Ти и данас повремено користиш воштане боје. Стави се у улогу воштане бојице и напиши „своју“ аутобиографију тако што ћеш у њој написати историјат својих предака, али обавезно помени своје „непријатеље“ тј. остала средства којима се писало.
  • Буди рукописна књига. Напиши лирску исповест рукописне књиге у којој износиш које су твоје предности и лепота била, како си настајала, како нестала из употребе, каква је твоја судбина данас и како се према теби односе рођаци: штампана и електронска књига. Искористи што више детаља о рукописној књизи које си сазнао у енциклопедији.
  • Ти си библиотекар славне Александријске библиотеке, највеће библиотеке старог света, у тренутку њеног највећег процвата, пре него што ће изгорети. У ситуацији си да пишеш неку врсту спонзорског писма које ћеш послати у различите делове света и различитим људима. У писму их упознај са библиотеком (настанака, изглед, збирке, начин чувања и други детаљи), и позови да пошаљу своје књиге у библиотеку, уверавајући их да ће тиме помоћи не само библиотеци, него и себе јер ће књиге постати део најлепше и највеће библиотеке у том тренутку. Напиши и списак држава или значајних историјских личности којима шаљеш писмо. Пази да останеш у „свом“ времену, времену пред катастрофу Александријске библиотеке. Такође напиши којим писмом и на ком материјалу, те којим путем би послао. 



Comments