5. разред‎ > ‎

Страшни Египћани

Тери Дери: Страшни Египћани
Београд, Народна књига - Алфа, 2004.

О аутору и делу


Тери Дери у едицији "Ужаси историје" обрадио је све најзначајније периоде и велике цивилизације, па је очекивано да је писао и о Египћанима. Његове историје немају много текста, датума и историјских карата, али имају много илустративних цртежа, стрипова, табела. Говоре о стварима о којима, тврди писац, школа не уче ђаке. Све то говори из свог специфичног угла (аспекта) који је његов доживљај тог периода, али при томе не измишља историјске чињенице. само бира оне које доказују његов угао гледања на историју.
Историју старих Египћана је, очигледно, доживео као веома страшну, и на таквим детаљима инсистира током књиге. Пошто и ти у 5. разреду учиш у историји о старим цивилизацијама, и сам ћеш моћи да поредиш шта каже званична историја, а шта каже Тери Дери и египатској цивилизацији. 
За ову, као и за остале књиге из едиције "Ужаси историје" не мораш да волиш историју као предмет. напротив, можда ћеш је заволети кад видиш да се историја може другачије проучавати, доживети па и приказати и учити.

Задаци уз књигу

1. ниво
  • Опиши како је изгледала друштвена пирамида у древном Египту. Ко је био на врху пирамиде, а ко на дну? Због чега? Проучи илустрацију те пирамиде у књизи и наведи како писац коментарише (углавном текст у облачићима) односе међу њима.  
  • Каква је била писменост у старом Египту? У књизи пише да учитељи нису свакоме понаособ објашњавали математику – била је то строго чувана тајна. Због чега је било неопходно познавање математике у древном Египту?
  • Која су главна божанства Египћана? У шта су веровали древни Египћани? Због чега су се их балсамовали?                
2. ниво
  • Какав је био положај жене у Египту? По чему се разликује или је сличан са животом твоје мајке или баке? 
  • Погледај поново поглавље о дечијим играма. Како су се играли мали Египћани? Постоје ли код нас сличне игре? .
  • Шта у историји Египта представља једно од светских чуда и највише заокупља пажњу целог света? Зашто? Какве су последице те пажње за овај феномен? Како су Египћани током историје чували овај феномен од злонамерних људи?
3. ниво
  • Последња страница књиге представља пишчево обраћање читаоцу и голицање маште. Ова страница је вишеструко занимљива. У њој писац износи свој лични став, има и маркетинга, тј. рекламе, критике савременика. Пронађи делове текста и протумачи:
    • који делови текста су његов лични став, а не наука;
    • којим детаљима он критикује непромишљеност савременика и модерне цивилизације;
    • шта притајено најављује, рекламира у тексту?
  • У књизи је записан почетак једне бајке. Нажалост, сачуван је само део. Смисли и напиши како би ова прича могла да се заврши. Препиши прво сачувани део, па доврши, а свој текст напиши у другој боји.
  • У Египту је била највећа библиотека старог света, па је и она завршила страшно - изгорела је. Пронађи податке о њој у уџбенику, или на интернету и напиши текст о њој имитирајући писца ове књиге: преувеличај детаље, прикажи неке послове као заморне и сурове, смисли питања, илуструј или поткрепи стрипом, буду духовит итд. 

Comments