5. разред‎ > ‎

Магареће године

Бранко Ћопић: Магареће године
Београд, Завод за уџбенике, 2005.

О аутору и делу

 Нема детета које о Бранку Ћопићу не зна бар нешто, али подсећања ради, може се увек погледати биографију Бранка Ћопића у дигиталној временској оси.

Ово је још један роман роман о групи дечака који се памти. Тема је искрени свет дечака с почетка 20. века који се са светом упознају у оближњем граду Бихаћу, у конвикту или интернату. Град је близу родног села, али је за дечаке далеко, далеко од родног села и најмилијих. Права порука овог романа можда је сажета баш у изреци: Младост – лудост! Весели дечаци муче муку с проблемима примереним њиховим годинама, а с друге стране, показују неочекивану зрелост. Нико не може оспорити васпитни карактер ове књиге, мада је први утисак да читаоцима нуди само смех. Упоредимо ли јунаке ове књиге и њихове доживљаје са временом садашњим и нама самима, отварају нам се теме за бројна размишљања.

    

     Кликни ОВДЕ да прочиташ или преузмеш књигу у електронској верзији.


Задаци уз књигу

1. ниво
  • Писац каже "Доста смо хљеба заједно појели, извукли море казни, наскитали се, напричали, наиграли." Наведи с ким је то писац доста хлеба појео и сваки лик укратко окарактериши. 
  • Тешке и сиромашне године обележиле су детињство дечака. Опиши историјске околности у које је смештена радња романа и шта је дечаке спојило на једном месту?
  • Сети се делова књиге где се јасно види да је некима новац најважнији. Да ли је новац суштински битан? Колико је богатство живљења зависно од новца? 
2. ниво
  • Опиши и окарактериши јунаке Бобу, Гицу и Смрдоњу. Познајеш ли децу из свог окружења која су налик њима? Имају ли они неке посебне надимке и како су их добили? Какав је твој однос и однос друге деце према таквима?
  • Упознао су у књизи браћу Мандић. Опиши однос ових близанаца и занимљивости у вези с њима. Ако познајеш неке близанце из свог окружења, упореди их са браћом Мандић из романа 
  • Роман се зове Магареће године. Зашто? Која су обележја тих година у животу човека. Направи облак или мозаик речи од тих обележја у алату Мозаик речи или Изгнана реч.
3. ниво
  • У књизи смо се упознали са казном и чувеном црном књигом. Како функционише похвала и казна у твојој школи? Упоређујући са књигом, размисли о казнама и наградама у школи данас: какав је њихов ефекат и шта би ти урадио да можеш да одлучујеш.
  • Гдје ли сте то отишли, какве ли вас игре одвукоше да ме више не чујете? пита се писац. Одговори писцу дописујући за бар три лика њихову даљу судбину.
  • Споменари постоје одвајкада. „Ко се воли, тај се пише”. Сам или са друговима који су прочитали књигу, направи споменар генерације јунака из романа у који ће се уписати сви јунаци. Познајући јунаке, покушај да замилсиш шта би они написали и како се представили у споменару, како украсили страницу у споменару. Пиши у првом лицу, уместо њих. Споменар можеш да направиш у некој свесци, па ће га наставник скенирати и поставити, а можеш само да напишеш текст у свом читалачком дневнику и у загради опишеш како замишљаш рукопис, украсе и остало чиме лик украшава страницу. 

Comments