5. разред‎ > ‎

Кроз васиону и векове

Милутин Миланковић: Кроз васиону и векове
Београд, Истраживачки центар ИЦНТ, 2006.

О аутору и делу

Милутин Миланковић је један од највећих научника не само код нас, него у свету. Сврставамо га у ред Николе Тесле и Михајла Пупина. О његовом животу, научним областима којима се бавио и научним достигнућима сазнаћеш из података на крају књиге, са интернета, али ти ми препоручујемо одличну и богато илустровану књигу Путник кроз васиону и векове која једноставним језиком и стилом прати живот Милутина Миланковића.
Осим научних дела  и књига и студија, Миланковић је написао и научно-популарно дело Кроз васиону и вековеКроз васиону и векове је збирка имагинарних писама Милутина Миланковића које је упутио  непознатој пријатељици. Из тих писама види се које области интересују Миланковића (космос, астрономија), али се виде и његови ставови, емоције, мисли, сећања на најснажније догађаје из детињства. У зависности од твоје знатижење и ти прочитај писма чија те тематика занима.  
Уз књигу, приложена је и песма Матије Бећковића под називом Име коју је овај песник посветио славном научнику. Њу ћеш уз помоћ биографије Путник кроз васиону и векове тумачити на 3. нивоу.На 3. нивоу погледаћеш пажљиво и документарни филм и неке његове делове превести на други "језик" који није филмски. 



Име 

Матија Бећковић

1.

Милутин Миланковић из Даља
Послао је свој ум
У највиши даљ
Да му из свих васиона и векова
Шаље космичке загонетке
Да их на земљи
У малој соби
Капетан Мишиног здања
Својим рукама откључава
Графитном оловком
У свесци с коцкицама


2.

У соби у којој је бдео
С оловком у руци
Донето му је да нешто потпише

Он је гледао бело

Подсетили су га да је то оно
Што је тражио

Али он је и даље гледао бело
Као да је на седмом небу

Док су реч по реч понављали
Све што је и сам знао
Он је климнуо главом
И држао оловку
На месту за потпис

Али пре него што се потписао
Подигао је очи 
И упитао

Извините 
Како се ја зовем

3.

Био је на оном свету
И заборављен на овом
Кад су космичке станице
С најновијим изумима
Прошестариле свемир
Али све што су справе утврдиле
Већ је било записано
Графитном оловком
У свесци с коцкицама
У малој соби
У Капетан Мишином здању

4. 

Ко хоће да му име памте други
Мора га заборавити сам
Ко хоће славу на небу
Треба да је презре на земљи

Задаци уз књигу

I ниво

  1. Прочитај предговор и прво писмо у књизи и наведи како је дошло до замисли и реализације ових фиктивних писама. По чему се види да је сваки текст замишљен као писмо?  
  2. Која наука занима Миланковића? Пронађи писма која говоре о историјату науке која занима Миланковића и на основу његовог писма напиши научним стилом сажетак о историјату те науке.
  3. Осим тема из науке која га занима, шта су теме осталих писама у књизи. То можеш закључити прегледом садржаја, брзим и летимичним читањем делова оних писама за које не можеш одредити тему на основу садржаја. Наведи које су то теме и неколико писама која се баве том темом. На крају нам обавезно напиши како си дошао до тог закључка, тј. којом техником прегледа или читања си се служио.
II ниво
  1. Ако те занима детињство Миланковића, испричај нам на основу писама како га је провео и закључи по чему се видело да ће мали Милутин једног дана се бави науком.
  2. Ако си и сам себи постављао многа питања о свемиру и космосу, изабери једну од тема и напиши како нам Миланковић на популаран начин представља: а.) Сунце, б.) Месец
  3. Миланковић је у писмима описао и нека замишљена путовања. Куда је све путовао и кога је срео на тим путовањима? Одабери једно од чувених имена из света науке, обавести се о томе ко је он и напиши шта нам Миланковић о њему каже.  
III ниво

1.
У овом нивоу бавићеш се тумачењем песме Пут Матије Бећковића из светла његове биографије и значаја за науку.Одговарај на сва питања као подстицаје за размишљање, тумачење и даље трагање.
  • Какав је значај више пута поменуте графитне оловке и свеске на квадратиће, односно коцкице? Каква је то свеска, чему служи и шта значи и коме? 
  • Ко је "прошестарио свемир" и шта то значи са становишта данашње науке? 
  • Пронађи у биографији зашто се у песми помиње Капетан Мишино здање, објашњавајући шта је то и у каквој вези је са животом М. Миланковића.
  • Протумачи биографијом научника песнички израз "космичке загонетке". Одгонетни метафору.
  • Како тумачиш то што научник не зна како се зове? 
  • Миланковићевев рад везујемо за свемир, свачији живот за Земљу. Песник, мешутим, помиње небо и земљу. Да ли су свемир/ космос из Миланковићевог рада исто што и небо из Бећковићеве песме. 
  • Образложи своје мишљење славом који је научник имао или није имао, када је добио признање за своја открића.
  • Објасни како се песник поиграо речима помињући родно место научника?
2. 
Пажљиво погледај документарни филм о Миланковић и покушај да одговориш на питања и потпитања. 
  •  У петом разреду добио си нове науке (предмете) и чуо да се те науке деле и ослањају на неке друге. Зато ти неће бити тешко да скицираш Миланковићево разврставање природних наука на три концентрична круга. За приказ користи Гугл-цртеж или нацртај руком, па скенирај и приложи. Испод цртежа направи легенду која ће садржати попис наука које помиње Миланковић и чиме се оне баве.
  • Препричај бар три мисли и поступка Миланковића које си чуо у филму, а који доказују да је он био велики родољуб. Затим изнеси доказе које су чуо у филму о томе да његово родољубље није сметало његовом научном раду и његовог признања у свету науке ван Србије.
  • Филм о Миланковићу није играни, какве обично гледаш. У филму вероватно ниси разумео неке стручне термине (речи), али су разумео о чему филм говори. Наведи бар три особине документарног филма.

Comments