5. разред‎ > ‎

Цар буквар



Драгиша Пењин: Цар буквар
Београд, ИПРО Партизан, 1986.


О аутору и делу

Драгиша Пењин је новинар из Шапца. Као новинар "Гласа Подриња" писао је одличне репортаже о знаменитим људима из свог краја, али је посебно волео тзв. обичне људе и писао и о њима. Тај његов дар за писање и љубав за обичног човека видљива је и у роману "Цар буквар". Писао је песме, приповетке и романе.  
Цар буквар је роман о учењу слова, који ће ти се сигурно допасти иако си научио одавно слова. Допашће ти се прво зато што је ово најкраћи роман који си досад читао, а затим и зато што говори о необичном начину учења слова какав досад сигурно ниси срео.





Кликни ОВДЕ да прочиташ или преузмеш поему у електронској верзији.


Задатак уз књигу

I ниво
  1. Књига коју си прочитао по жанру (врсти) припада романима иако има нешто више од 60 страница. Каква је разлика између романа и приповетке (приче)? Зашто је Цар буквар роман, а не збирка приповедака. Шта је тема романа? Ко је главни лик? Ко су остали ликови и зашто на почетку књиге пише да су јунаци Ђак и Учитељ. Зашто је речи Учитељ и Ђак писац написао великим словом? 
  2. Шта је писац користио као грађу за свој роман? Који су извори знања за јунака књиге при учењу слова? Којим су се средствима служили учитељи јунака романа да би га научили? 

II ниво
  1. Направи именослов ликова из романа од којих је главни лик научио слова. Имена поређај по азбуци, прво име или надимак, па презиме. Поред сваког напиши његово занимање и окаракатериши лик. 
  2. Направи азбучник занимања у роману. Поређај  их по азбучном реду (свако занимање у нови ред и подебљај назив) и уз свако наведи опис занимања, алате које користи, материјале које користи, производе које добија својим радом. За азбучник можеш да користиш и информације које се не помињу у роману. 
  3. Прочитај рецензију на крају књиге. Направи сажетак рецензије и закључи шта значи рецензија. 

III ниво
  1. Који су методи (начини) учења слова у овом роману. Како би ти назвао такве методе? Упореди такве методе са методама којима се у школи уче слова и читање и писање. Шта је све јунак књиге у процесу учења могао да научи осим слова. Распитај се и сазнај шта је то функционална писменост и докажи да ли ју је јунак стекао или није стекао учећи на овај начин. 
  2. Буди и ти новинар као што је писац. Пронађи што старијег саговорника у својој околини: у породици, комшилуку,међу рођацима, наставницима... Одговоре саговорника можеш да снимиш као звучни или видео запис, а можеш да забележиш одговоре. Ако их бележиш, потруди се да их запишеш аутентично - онако како је саговорник изговорио. У уводном делу свог новинарског рада наведи околности у којима је разговор вођен. Од саговорника сазнај како је научио да пише и чита. Постави му што више питања о: 
    • изгледу књиге из које је учио, 
    • начинима и поступцима учења (метод), 
    • средствима  којима је писао и материјалу на ком је писао,
    • особама и изворима од којих је учио,
    • начинима провере знања... 

Comments