5. разред‎ > ‎

Ботаника

Соња Дулетић-Лаушевић, Душица Јаношевић: Ботаника
Београд, Креативни центар, 2008.

О аутору и делу

Они који се књигама баве - библиотекари, издавачи, истраживачи - кажу да се интересовања младих читалаца све више померају са белетристике (лепа књижевност) на научно-популарну литературу, као што су енциклопедије и разни приручници. Ако је то истина, онда је ово права књига за вас јер спада у научно-популарну литературу. 

Она је занимљива за све узрасте, али је нарочити корисна ученицима 5. разреда јер они тек улазе у свет науке. Једна од тих наука је биологија, а једна дисциплина биологије је баш ботаника. Ако досада ниси пожелео, после ове књиге можда пожелиш да постанеш ботаничар. 

Сазнаћеш ко су били велики ботаничари кроз историју. Упознаћеш   професију ботаничара. Добићеш  детаљна упутства како да направиш хербаријум, како да спроведеш оглед да би доказао неку научну истину. На занимљив начин научићеш који су основни делови биљке и како биљке добијају имена. Схватићеш шта је лепо, а шта тешко у ботаници и као се постаје ботаничар.  Добићеш упутства како да одгајиш биљку из семена, да испиташ шта биљка осећа, да научиш као научно да опишеш биљку (одушевићеш наставника биологије) и да користиш кључ за биљке. Чућеш за тајни језик биљака, и зачудити кад прочиташ да и биљке осећају. Можда ћете разочарати резултати истраживања који тврде да биљке од рок-музике вену, или их само нећеш држати у својој соби ако волиш рок.  



Задаци уз књигу

I ниво

  1. Ботаника је научна дисциплина једног предмета који си добио у 5. разреду. Резимирај чиме се све бави та наука користећи уџбеник за 5. разред, и наведи које још научне дисциплине постоје у тој науци. Затим резимирај основне податке о ботаници као дисциплини користећи ову књигу.  
  2. Прелистај још једном књигу и напиши списак алатки, апарата и опреме које се у биологији и ботаници користе, ређајући их по азбучном реду. Поред сваке алатке, апарата, опреме наведи кратак опис, а одлично би било кад би пронашао и илустрацију или слику и приложио је уз опис.
  3. Ботаника се дели на различите гране и области. Невди које су све области и гране ботанике, шта све може да се открије у ботаници. Изабери једну грану или област која ти се допада, у којој би могао и сам да се окушаш, напиши шта би радио и зашто ти се допада баш та област. 

 II ниво

  1. Наведи други, стручни израз за биљни свет, истражи по чему је добио име и препричај римски мит по коме је биљни свет добио име. На крају свог текста обавезно наведи изворе из којих си то сазнао (књига, веб-сајт), а о навођењу се распитај код наставника. 
  2. Међу биљкама које се у књизи помињу, неке су посебно занимљиве. Изабери бар три биљке и напиши шта си сазнао о њима из књиге. Уз текст о тим биљкама приложи и лсику коју пронађеш на интернету. Како да је приложиш у свој дневник, научиће те наставник. 
  3. Које познате и значајне ботаничаре помиње књига? Одабери једног, обавести се више и дубље о њему, и својим речима изнеси његов значај, Обавезно наведи изворе који си користио поред ове књиге. Уколико користиш и приложиш њихове слике у свом запису, наведи одакле си преузео слике. 

III ниво

  1. У Речнику симбола или на неком другом месту обавести се о симболици разног биља. Одабери бар три биљке и напиши њихову симболику. пази добро да се не понављаш - изабери биљке чију симболику нису твоји другари описивали. 
  2. Код научно-популарних књига на крају књиге увек имамо речник стручне терминологије која је карактеристична за ту науку. У речнику су изнесене дефиниције и тумачење правог значења тих стручних термина. Међутим, неке од тих речи имају и пренесено значење које користимо у животу или у књижевности у другачијем контексту. Тако се и за човека може рећи да је паразит, а не само за врсту биљака. Проучи све речи из речника са краја књиге, одабери једну која има и пренесено значење и користи се у животу или књижевности. Објасни њено право, стручно значење, а затим пренесено значење. Код објашњења пренесеног значења наведи каква је сличност у правом и пренесеном значењу, наведи примере из живота или литературе у којима си чуо/ прочитао употребу речи у пренесеном значењу. 
  3. У делу књиге "Да би постао ботаничар, треба да вежбаш" одабери једну од укупно девет понуђених вежби. Уради вежбу и напиши своје закључке или резултате. саветујемо ти 9. вежбу као најкраткотрајнију. Уколико њу изабереш, немој да се понављаш - за опис биљке користи ону коју нису описали другари. 

Comments