5. разред‎ > ‎

Аутобиографија - Нушић

Бранислав Нушић: Аутобиографија
Београд, Завод за уџбенике, 2005
Београд, Креативни центар, 2005.

О аутору и делу

За сваку књигу најбитнији је њен писац. Писац ове књиге познати је комедиограф. Комедиограф није глумац који глуми у комичним ситуацијама, то је комичар. Комедиограф је писац који пише комедије, врсту драме са много хумора. Тај наш познати комедиограф написао је читав низ комедија, у којима је на комичан начин критиковао наше нарави и раскринкао многе ситуације у којима се наш човек налази и на одређен начин понаша. Писао је он и песме, једну љубавну и једну сатиричну (комична песма која критикује људе и појаве). Како сам писац каже, због обе песме је патио. Због љубави знате шта значи патити, а због сатиричне песме доспео је у затвор јер је у њој критиковао и самог краља, који је владао у време Нушићевог живота. То је био разлог што Нушић више није писао песме – доносиле су му много бола, па је прешао на комедије. У комедијима је Нушић такође био критичан, али се људи много смеју комедијама, па су му лакше опраштали и то што их критикује. Био је врло успешан комедиограф, па је постао и директор једног позоришта.  Када је требало да, као директор позоришта, одобри постављање на сцену своје комедије Сумњиво лице, коју ћете ви читати као обавезну лектиру у 7. разреду, он ју је забранио. Шта мислите због чега? Није му се опет седело у затвору. Тако је он постао једини српски писац који је забранио самог себе, тј. своје дело. Необично и смешно, зар не?

Једнако необично и духовото је и Нушићевоа Аутобиографија. У њој Нушић пише о свом животу од рођења до женидбе. Иако је његова аутобиографија пуна хумора, не кажемо да је то комедија, јер није драма, него да је духовита или комична аутобиографија. Али, у њој је, ипак, све истинито, само испричано на шаљив начин. У њој се Нушић не подсмева и не критикује само друге, него се шали и на свој рачун. За тебе ће Аутобиографија бити посебно лепа и занимљова, али и поучна, у деловима где говори о свом школовању, јер ћеш имати прилику да упоредиш његов начин школовања и свој.

Обично нам све што је из прошлости школе прикажу као мрачно и строго. Нушић не чини то. Он нам и те строге и другачије навике приказује ведро. Ту ведрину појачавају и илустрације у књизи. Зато је овде илустратор други важан аутор књиге, а зове се Младен Анђелковић. Његове илустрације следе тон књиге: и поучне су и духовите, и нежне и смешне. Током читања обратите пажњу на илустрације и образложите колико оне одговарају тексту, колико добро илуструју аутобиографску причу. 

У школској библиотеци постоје и нека стара издања књига која су из времена још твојих бака и дека. То ћеш узети само ако си нестрпљив да прочиташ књигу, а неко већ позајмио неку од новијих издања. Осим овог Заводовог издања, чије племените илустрације имаш издвојене, има и у библиотеци и одлично издање Креативног центра. Ти знаш да је то популарна издавачка кућа, али ти књига Аутобиографија неће бити симпатична кад видиш колико је. Ипак, време је да разумеш и прихватиш да је то иста аутобиографија као и она у танкој књижици, али је нешто друго у њој што је учинило да књига има већи број страница. То нешто је јако корисно и, иако ти тако не изгледа на први поглед, олакшава ти разумевање књиге. зато је добро да то издање обавезно бар прелисташ, а читај које год хоћеш. Можеш и електронско које се налази на дну ове веб-странице.


Илустрације и делови књиге


Задаци уз књигу

1. ниво
  • Сигурно разликујеш биографију и аутобиографију, па напиши у чему је та разлика. Нушић у Предговру своје аутобиографије пише о ралозима писања аутобиографије. Кад је почео да пише аутобиографију и зашто?
  • Боље него у уџбеницима историје и историјским читанкама сазнаћеш и описати како се  Нушић школовао, које предмете је имао и како су се они звали, какву наставну опрему су користили, како су се наставници опходили према ђацима, колико је школовање трајало, шта је било строго забрањено… Напиши најбитнија обележја некадашњег школства.
  • Које је животне периоде Нушић описао у Аутобиографији? Напиши те животне периоде и уз сваки напиши називе поглавља који се односе на те периоде. Са колико година он пише аутобиографију, до ког животног периода је води и зашто само до тада? 

2. ниво
  • Пред крај Предговора у аутобиографији, Нушић сликовито пише о свом карактеру. развија слику о три "ја" која су потекла из првог плача, прве збиље и првог осмеха. Протумачи тај део у предговору - какав је карактер Нушић. Немој да заборавиш да објасниш реч, именицу "збиља". 
  • Упореди своје школовање и школовање у Нушићево време. Образложи шта је, по твом мишљењу, било некада боље него данас, шта је данас боље, а шта је исто и данас и некада. Опишите и илустрације уз делове прича које наводите: колико су успешне и шта је на њима представљено.
  • Обрати пажњу на последњи део аутобиографије у којем писац пише о времену кад се оженио и склопио брак са изабраницом свог срца. Прочитај још једном тај део, а затим обрати пажњу на илустрације. Млада и младожења на илустрацији стоје једно уз друго, а она има сукњу на цветове. Исти такви цветови су и на тапетима на зиду иза њих. Како тумачиш ту вузуелни информацију и симболику цвећа на илустрацији? Закључи то на основу текста, али и свог малог знања о браковима (подела улога између маме и тате или других брачних парова, свађа брачних парова, брачне невоље и среће...), али и на основу једне народне пословице која каже "У браку ником не цветају руже". Како сад то?! 
  • Зашто смо у приказу књиге писали о различитим издањима исте књиге? Због чега је важно да одабереш боље издање? По чему ћеш проценити које је издање књиге за тебе добро? (одмах искључи број страница). Наведи своје разлоге на основу издања Креативног центра и Завода за уџбенике.

3. ниво

Направи Правилник о понашању ученика школе из времена Нушићевог детињства и школовања. У њега стави све дужности и обавезе некадашњих ученика, као и њихова права о којима си сазнао из књиге. Да би знао како тај правилник изгледа, можеш да погледаш како данас изгледа и шта садржи


Comments