5. разред‎ > ‎

Анегдоте о великим музичарима

Александар Гаталица: Анегдоте о великим музичарима
Београд, Креативни центар, 2011.

О аутору и делу

По мишљењу многих људи, музика је најплеменитија и најузвишенија уметност. То мишљење вероватно си и сам окусио јер сигурно имаш искуство да музика може да те орасположи, смири, да ти олакша досадне послове или скрати досаду. Научници су доказали да музика благотворно утиче на раст собног цвећа, али и на развој детета у мајчиној утроби пре него што се роди. Наравно, не свака врста музика, јер има музике која узнемирује, разбешњује или заглупљује човека. Овде није реч о таквој музици, него о оној провереној квалитетној, тзв. класичној. Ти класичну музику можда најређе слушаш и најмање познајеш. Можда је и познајеш, али је уопште не волиш. Ево одличне књиге да мало боље упознаш класичну музику преко њених стваралаца, на начин који ће ти се сигурно допасти! 

6 разлога зашто ће ти се ова књига допасти 
  1. Допашће ти се зато што ћеш се на првом месту забавити и насмејати јер су у питању анегдоте, а ти засигурно волиш вицеве и шале. Само, пази, анегдота није исто што и виц. За разумевање анегдота мораш да имаш и нека основна предзнања о теми или јунаку анегдоте иначе ћеш се чудити шта је ту смешно. Али, не брини - приређивач књиге се побринуо да ти пре анегдоте да неколико основних информација о музичару како би анегдоту о њему разумео.
  2. Допашће ти се и зато што је књига богати илустрована и то твојим омиљеним ликовним изразом - стрипом. При томе, стрип увек представља кључну сцену која илуструје сам садржај анегдоте или најбитније карактеристике музичара па можеш да разумеш идеју и без читања, само посматрањем и тумачењем илустрације. Ипак, немој да заобилазиш текст, можда би ти нешто друго издвојио и илустровао. 
  3. Допашће ти се јер ћеш сазнати ко су све музички ствараоци. То нису само певачи, него и други, много важнији за класичну музику. нека имена препознаћеш са часова музичке културе, за нека си чуо на ТВ или на другом месту, а за неке ћеш први пут чути и што их више запамтиш, утолико ћеш бити паметнији и културнији. Твоја култура ће бити значајно увећана чак иа ко запамтиш само једног музичара.
  4. Допашће ти се књига чак иако не волиш да читаш јер су текстови кратки - такве су анегдоте и јер не мораш да памтиш шта је било у претходном поглављу и повезујеш ствари. Овде је свака страница прича за себе.
  5. Допашће ти се књига чак иако си се зарекао да никада нећеш слушати класичну музику јер је то за маторце и досадна је и уштогљена. Јер, у књизи ћеш пронаћи мале и велике мане великих музичара па се можеш наоружати разлозима и изговорима зашто не волиш ту музику и њене ствараоце.
За разлику од многих других књига у којима писац својом маштом штошта измисли, ова је књига "жива истина". Она зато нема аутора, има приређивача. Прави аутори анегдота су музичари, али те анегдоте они нису измишљали да би ушле у књигу. Током њиховог живота рекли су нешто или се десило нешто што је анегдотског карактера и други људи су то запамтили или записали као карактеристике тих музичара које их приказују у посебном светлу и чине их ближима нама обичним људима. Александар Гаталица је само сабрао и разврстао те анегдоте, а Марко Сомборац илустровао. Видећеш како.

Задаци уз књигу

I ниво
  • Књига је подељена на неколико делова који представљају различите ствараоце музике. Који су то ствараоци музике по којима књига има поглавља и шта сваки од њих ради? Објасни у коју врсту ствараоца спадају пијаниста, маестро, сопранисткиња и шта они раде.  
  • Направи временску осу (лента времена) свих композитора који се у књизи помињу. На осу унеси  њихова имена и годину рођења и смрти, слику и најпознатија музичка дела. Користи дигиталну оси времена Дипити (http://www.dipity.com/).
  • Направи табелу у којој ћеш у прву колону унети имена инструменталиста; у другу инструмент који су свирали; у трећу земљу из које се; у четврту век/ векове у којем су живели и свирали. Кад попуниш сва поља табеле, анализирај је и закључи: 
    1. из које земље има највише пијаниста;
    2. у ком веку је рођено највише виолиниста

II ниво
  • Којим музичким ствараоцима је посвећено највише пажње и страница? Зашто? Како ти схваташ реч "геније" и "генијалан". Одабери једног од њих кога сматраш највећим генијем и образложи подацима из текста зашто си баш њега изабрао.  
  • Једна врста музичких стваралаца је посебно чудна, мргодна и углавном строга. Која је то врста стваралаца? На основу података из текста о њима закључи шта је  њихов задатак, у чему је тежина њиховог посла и зашто су их и поред строгости ипак сви трпели и уважавали. Која ти је анегдота о њима најсмешнија и зашто.
  • Могао си приметити да и поред свог умећа и вештине, многи музички ствараоци имају исту ману - не воле конкуренцију. Наведи бар пет примера конкурената и како су и према показали нетрпељивост. Како то објашњаваш? Распитај се шта је то сујета и има ли везе са помињаном особином многих славних музичара.

III ниво
  • Одабери једног музичког ствараоца за којег ти се чини да је био најпопуларнији. То може да буде и онај за којег си много пута чуо. Пронађи на Јутјубу или интернету сва његова најпознатија дела (наведена испод имена сваког аутора у књизи), преслушај и одабери оно које ти се највише допада па постави линк или угради у свој читалачки дневник. У дневнику напиши основне податке о аутору, списак дела, па истакни она која си преслушао. О одабраном делу које ти се највише допало напиши шта ти се допало у том делу: какав је темпо, какво расположење дочарава, која осећања изазива, какве слике ствараш док слушаш музику. 
  • У књизи се помиње и неколико српских или југословенских музичара. Одабери једног, пажљиво проучи податке о њему, а можеш пронаћи на интернету и другим књигама још података. Затим му испевајте биографску песму која ће садржати следеће податке у стиховима: име, пребивалиште, придеве који га описују, неколико ствари које је волео, од чега је страховао, највећа достигнућа,шта је сањао и желео. 
  • Музички критичар је вероватно врста стваралаца за које ниси никад чуо или си врло мало знао. Закључи на основу текста: шта је њихов посао, како га обављају, каква знања морају да имају, како људи и други музичари сазнају за њихове критике, јесу ли омиљени. Одабери и сам неку песму, групу, певача коју ти познајеш и волиш (не мора да буде класична музика) и покушај да будеш музички критичар. 

Comments