4. разред‎ > ‎

Престоница независне Србије

Радина Вучетић: Престоница независне Србије (1878-1918)
Београд, Креативни центар, 2008.

О аутору и делу

Радина Вучетић, ауторка ове књиге, и сама је Београђанка па је са уживањем истраживала прошлост свог града и престонице Србије. Да књига изгледа допадљиво и сликама документовано заслужан је Владимир Бурсаћ.

Престоница независне Србије је књига о Београду, али само у периоду кад је Београд постао независан па до краја Првог светског рата. Београд је, наравно, постојао и пре тога, али није био независан. Кад је потпуно стекао независност, почео је да личи на остале европске градове. Како је то изгледало сазнаћеш из ове књиге и, ако си икада био у Београду, препознаћеш многа места која у Београду постоје и данас. 
Фото-прича о једном дану у Београду упознаће те са најпознатијим знаменитостима Београда. Многе од њих потичу баш из периода о коме говори књига.



Славица Јурић

Задаци уз књигу

1. ниво
  • Покушај да објасниш и одредиш период у коме се ова књига бави Београдом. Какву је независност и од кога стекао Београд на Берлинском конгресу 1878? Шта се десило 1918. када је крај периода у коме је Београд приказан? Упореди Београд из 1878. са осталим градовима у Европи. Објасни шта је узрок заосталости Београда у односу на остале земље у Европи?
  • Ко је све живео у Београду на почетку периода у којем је он описан. Какви сведоци и трагови о томе постоје и и доказују да су ту некада живели разни људи?
  • Како су се људи превозили у Београду, а како кретали ноћу, тј. какво је осветљење било? 
2. ниво
  • Пронађи у књизи ко су били чувени задужбинари Београда и чиме си задужили Београд. 
  • Који се чувени уметници и научници помињу у књизи? О сваком од њих укратко напиши сажетак података које књига доноси.
  • Који споменици и чувене зграде потичу из периода кад је Београд постао независан, а постоје и данас. 
3. ниво
  • Замисли себе на крају 19. века да живиш у Београду. Представи се и опиши један свој радни дан:ко су твоји родитељи, како се се упознали и венчали, чиме се баве; у каквој кући и с ким живиш, како си одевен; кад идеш у школу и каква ти је школа, које предмете изучаваш; како се играш и забављаш са друговима, како проводиш слободно време. Користи сазнања из књиге да би твој опис био што уверљивији и одговарао могућем стању на крају 19. века.
  • На крају књиге је наведен списак музеја којима се аутори књиге захваљују. Зашто им се захваљују. Пронађи на интернету сваки од тих музеја. У Гугловој карти уцртај где се налази сваки музеј, напиши кратак текст о музеју: откада постоји, шта је у њему изложено, који су најважнији експонати. Како да то поставиш у Гуглову мапу, показаће ти библиотекар.
  • Направи план посете Београду од два или три дана који је намењен онима који живе ван Београда. Наведи најзначајније споменике, институције, места која сматраш да би сваки становник Србије морао да посети да би упознао своју престоницу. Наведи по данима шта би морао посетити, где би јео и спавао. Укључи у план поете и вече и ноћ (рецимо, увече може да иде у позориште и слично) Пази да време користиш рационално и да се у једном дану људи не шетају много по Београду, тј. у једном дану нека посете места која су близу једни другима. У томе нека ти помогне мапа и Водич кроз Београд за децу који постоји у школској библиотеци.

Comments